خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع نشانه‌ چیست؟

بهترین مرکز بلفاروپلاستی

دیدن ناگهانی خون در مدفوع حتما شما را خواهد ترساند! این اضطراب ناشی از اتفاق ناخوشایندی است که به شما خبر می‌دهد احتمالا یک قسمت از دستگاه گوارش شما دچار خونریزی شده و این نشانه‌ی یک بیماری است. اما چه بیماری‌هایی باعث می‌شود شما در مدفوع خون ببینید؟

پس از دیدن خون در مدفوع، شما باید به پزشک مراجعه کنید. اما جای نگرانی نیست، زیرا این اتفاق شایعی است که برای بسیاری از افراد می‌افتد و نشان‌دهنده‌ی یک بیماری خطرناک نیست. در این مطلب به شما می‌گوییم که چه دلایلی باعث وجود خون در مدفوع می‌شود و چگونه می‌توان آن را درمان کرد. پس با ما همراه باشید.

علائم همراه با مدفوع خونی

  • ضعف
  • کاهش وزن
  • درد در ناحیه‌ی شکم
  • تنفس سخت
  • تپش قلب
  • اسهال و استفراغ

خون در مدفوع

علل متداول وجود خون در مدفوع

بواسیر یا هموروئید

شایع‌ترین علت، ابتلا به بواسیر است. اما چرا به بواسیر مبتلا می‌شویم؟ اصلی‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری وزن بالا، نشستن طولانی مدت، بارداری، عدم دریافت فیبر کافی در رژیم غذایی و به دنبال آن یبوست است. این عوامل باعث می‌شوند رگ‌های مقعد فرد متورم شده و گاه حالتی دردناک همراه با دفع خون در مدفوع را ایجاد کند.

اما نگران نباشید! بواسیر یک بیماری کم‌خطر است و با اصلاح رژیم غذایی و تحرک کافی برطرف خواهد شد. البته برای اینکه مطمئن شوید علت مدفوع خونی شما همین است، باید از پزشک کمک بگیرید.

شقاق یا فیشر

در این بیماری یک شکاف یا پارگی کوچک در ناحیه‌ی خارجی مقعد ایجاد می‌شود که همراه با درد و وجود خون در مدفوع، عمل دفع انجام می‌شود. دلیل ابتلا به شقاق، اغلب از عوارض یبوست است.

زخم معده

وجود زخم در ناحیه‌ی معده یا دوازدهه (ابتدای روده کوچک) نیز می‌تواند سبب وجود خون در مدفوع شود. این زخم‌ها در اثر عفونت باکتریایی یا استفاده‌ی بی‌رویه از برخی داروها ایجاد شده و اکثر اوقات با علائمی هم‌چون درد در ناحیه‌ی شکمی، مدفوع خونی، نفخ، استفراغ، حالت تهوع و مانند آن همراه است.

کرون

کرون احتمالا یک بیماری خود ایمنی است که در آن بخشی از روده‌ی بزرگ یا کل دستگاه گوارش ملتهب شده و علائمی هم‌چون شکم‌درد، وجود خون در مدفوع، کم‌خونی، تهوع، اسهال، گرفتگی عضله و کاهش وزن را به دنبال دارد.

ایسکمی روده

مسدود شدن عروق خونی یا کاهش جریان خون در ناحیه‌ی روده‌ی بزرگ سبب بروز کولیت ایسکمیک می‌شود. این انسداد باعث می‌شود خون و اکسیژن کافی به آن بخش از روده نرسد و مشکلات جدی برای سیستم گوارش به وجود آورد. از جمله‌ی این مشکلات درد، اسهال، استفراغ و مدفوع خونی را می‌توان نام برد.

دایورتیکولیت

برجستگی‌های کوچک کیسه مانند که از دیواره‌ی اندام‌هایی مانند روده بزرگ بیرون می‌زند را دایورتیکول گویند. التهاب این دایورتیکول‌ها می‌تواند سبب خونریزی و در نتیجه وجود خون در مدفوع شود. (در 30-40% افراد بالای 50 سال)

پولیپ روده بزرگ

پولیپ‌ها انواعی از توده‌ها یا تومورهای خوش‌خیم هستند که در داخل روده نیز بوجود می‌آیند. اغلب هیچ علائمی ندارند اما در صورت بروز علائم سبب وجود خون در مدفوع، یبوست و اسهال خواهندشد.

سرطان روده‌ی بزرگ

اغلب این سرطان‌ها ناشی از پولیپ‌ها یا سابقه‌ی خانوادگی هستند و عوارض مختلفی مثل وجود خون در مدفوع، شکم‌درد، یبوست و کاهش وزن را موجب می‌شوند.

 

خون در مدفوع

 

برای تشخیص علت این بیماری نیز همانند دیگر بیماری‌ها باید به پزشک مراجعه کرده و تحت معاینه قرار بگیرید. پزشک معالج احتمالا برای شما آزمایشاتی را تجویز می‌کند که به او کمک می‌کنند بتواند علت را بهتر تشخیص دهد. ازجمله‌ی این آزمایشات می‌توان آندوسکوپی، کولونوسکوپی، انتروسکوپی، آنژیوگرافی، تصویر‌برداری رادیونوکلئید و… را نام برد.

 

درمان وجود خون در مدفوع

برای بهبود، باید ابتدا بیماری فرد را تشخیص داده و سپس درمان کرد، بنابراین درمان صحیح و نهایی را پزشک معالج مشخص خواهد کرد. در بعضی مواقع خونریزی سبب بروز ضعف، بی‌حالی و افت فشار خون در بیمار می‌شود، پس باید در بیمارستان بستری شده و خون تازه دریافت نماید.

به خصوص اگر بیمار به کم خونی و یا فقر آهن مبتلاست، باید با قرص های مکمل اهن نیز تقویت شود.

اگر علت زخم معده باشد، تجویز آنتی‌بیوتیک برای کاهش فعالیت باکتری‌های روده، و اگر علت هموروئید و شقاق باشد، نشستن در آب گرم و تغییر رژیم غذایی (به سمت مصرف فیبر) برای درمان توصیه می‌شود.

 

تست بررسی وجود خون در مدفوع توسط روش‌های مختلفی در آزمایشگاه‌های معتبری هم‌چون آزمایشگاه شبانه روزی سروش در مشهد انجام می‌شود که می‌توانید از آن تحت نظر کارشناسان مجرب استفاده کنید. نظرات رضایتمندانه‌ی مراجعین آزمایشگاه شبانه روزی سروش مشهد در این وبسایت، نشان می‌دهد که پس از مراجعه به این مرکز احساس پشیمانی نخواهید داشت و انتظارات شما را کاملا برآورده خواهد کرد.

 

بهترین مرکز بلفاروپلاستی

این پست چه قدر مفید بوده است؟

روی ستاره ها جهت رای دهی کلیک کنید!

متوسط رای: / 5. میزان رای:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *