همه مردان سرطان پروستات می گیرند

بهترین مرکز بلفاروپلاستی

غده پروستات در جلوی مثانه واقع شده است و حدود 20 گرم وزن دارد و مجرای ادرار از وسط آن رد می شود. وقتی سن مردی بالا رود غده پروستات بزرگ و بزرگتر می شود به طوریکه به مجرای ادرار فشار می آورد و آن را تنگ می کند. این معمولا در حدود 60-50 سالگی یک مرد اتفاق می افتد. این بزرگی خوش خیم است و سرطان محسوب نمی شود اما علائمی را به وجود می آورد که بیمار را آزار می دهد. این علائم شامل موارد زیر هستند:

1- تخلیه نشدن کامل ادرار: به طوریکه چند دقیقه پس از ادرار کردن باز حس می کند که ادرار دارد و اگر به دستشویی برود کمی ادرار دارد.

2-دستپاچگی در هنگام ادرار داشتن: بیمار نمی تواند ادرار خود را به خوبی نگه دارد و احساس می کند که نزدیک است ادرارش بریزد و دستپاچه به سمت دستشویی می رود.

3- گیر کردن ادرار: در اوج بیماری ادرار تخلیه نمی شود و در انسداد کامل برای تخلیه ادرار باید به بیمار سُند زد تا ادرار تخلیه شود.

در این هنگام با اقدام به عمل جراحی قسمتی از وسط غده پروستات را می تراشند و راه ادرار را باز می کنند. این عمل اگر موفقیت آمیز انجام شود علائم بیماری را ده سال بهبود می بخشد.

اما سرطان پروستات در قسمت های اطراف پروستات به وجود می آید. برخلاف بیماری قبلی که در قسمت مرکزی پروستات ایجاد می شد.

محققین ثابت کرده اند که کانون های کوچک سرطان در پروستات تمام مردان 90 ساله وجود دارد. بنابراین ابتلا به سرطان پروستات در مردان دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد. البته از وقتی که سرطان ایجاد می شود تا وقتی که رشد کند و ایجاد گرفتاری نماید معمولا 15-10 سال طول می کشد.

برای تشخیص سرطان پروستات و بزرگی خوش خیم پروستات یک آزمایش آسان و متداول به نام PSA وجود دارد که بالا رفتن مقدار آن در خون نشانه یکی از این دو بیماری است. برای تفکیک این دو از یکدیگر آزمایش دیگری به نام Free PSA لازم است و نسبت این دو ماده به یکدیگر در تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات از سرطان پروستات به پزشک معالج کمک می کند.

توصیه می شود مردان بالای پنجاه سال این آزمایش ها را به طور دوره ای و مرتب انجام دهند.

بهترین مرکز بلفاروپلاستی

این پست چه قدر مفید بوده است؟

روی ستاره ها جهت رای دهی کلیک کنید!

متوسط رای: / 5. میزان رای:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *