کودک شما چگونه تغيير مي کند؟
اين هفته آغاز دوره روياني در جنين است. از حالا تا ده هفته ديگر تقريبا تمام دستگاههاي بدن جنين شما تكامل يافته و شروع به فعاليت مي كند. بنابراين در اين مدت نسبت به عوامل زيان آور بسيار آسيب پذير است.
در حال حاضر جنين شما از دو لايه خارجي (اپي بلاست) و داخلي (هايپوبلاست) تشكيل شده كه بعدها اعضا و دستگاههاي بدن جنين را مي سازند. جفت ابتدايي نيز از دو لايه تشكيل شده كه در حال حفر كردن تونلهاي بسيار ظريف و ايجاد فضاهايي در ديواره رحم شما هستند تا در آينده اكسيژن و كليه مواد غذايي لازم را براي جنين تامين كرده و مواد زائد را دفع كنند، تقريبا در اواخر اين هفته اين سيستم شروع به كار خواهد كرد. همچنين گبولهاي قرمز نيز در حال ساخته شدن هستند تا بتوانند اكسيژن را به تمام بدن كوچك جنين برسانند. در ضمن كيسه آب كه حاوي مايع آمنيوتيك است جنين را در بر گرفته و وي را از آسيبهاي احتمالي در دوران بارداري محافظت خواهد كرد.

شما چگونه تغيير مي کنيد؟
در اين هفته شما با مراجعه به آزمایشگاه و درخواست آزمایش بتا مي توانيد مطئمئن شويد كه آيا باردار هستيد يا خير؟.
اگر تست شما مثبت باشد خيلي خوب است كه با پزشك خود تماس بگيريد يا اگر تاكنون انتخابي نداشتيد فردي را برگزينيد و يك قرار ملاقات براي اولين جلسه مراقبتهاي بارداري با وي بگذاريد. ممكن است به دلايل مختلف يا طبق نظر پزشك اولين قرار شما تا چند هفته ديگر به تعويق بيافتد. نگران نشويد و در اين مدت تا حد امكان دارويي مصرف نكنيد. اگر تاكنون مصرف ويتامينهاي مخصوص دوران بارداري را شروع نكرده ايد حتما اسيد فوليك را روزانه ميل كنيد چرا كه چند هفته آينده دوران بحراني تكامل جنين شما خواهد بود. جفت ابتدايي اكنون مي تواند آنچه را كه در خون شما وجود دارد به بدن جنين برساند و از اين نظر داروها، خوراكيها و هر آنچه را كه با آن در تماس هستيد، با اهميت مي سازد.
اگر تست بارداري شما منفي شد، مي توانيد در چند روز آينده يك بار ديگر آزمايش را تكرار كنيد. در بعضي از خانمهاي باردار هنوز مقدار كافي هورمون بارداري ساخته نشده تا در آزمايش براحتي تشخيص داده شود. اگر هم در اين چند روز قاعدگي در شما اتفاق افتاد مي توانيد در ماه آينده دوباره براي بارداري اقدام كنيد. اما اگر تاكنون يك سال يا بيشتر (و اگر بالاي 35 سال سن داريد، 6 ماه) است كه براي باردار شدن تلاش مي كنيد، بهتر است با پزشك خود مشورت كنيد تا بررسي هاي لازم را جهت تشخيص احتمالي و علت ناباروري در شما و همسرتان انجام دهد. ممكن است نتايج اين بررسي ها خوشايند نباشد ولي واقعيت اين است كه اگر براي شما تشخيص ناباروري وجود داشته باشد آگاهي از آن و اقداماتي براي درمان سريعتر بهتر از تاخير بيمورد خواهد بود.
فعاليت هاي اين هفته
تهوع حاملگي يا ويار ممكن است زودتر از آنچه كه انتظار داريد به سراغ شما بيايد. مي توانيد چند بيسكويت خشك يا كراكر به همراه داشته باشيد، آب نباتهاي ليمويي يا آنتي اسيدهاي جويدني بعد از هر حمله استفراغ كمك كننده است. آدامسهاي طعم دار نعناع و زنجبيل خشك شده نيز به تغيير ذائقه شما كمك خواهد كرد. بهتر است تعدادي از مواد فوق را به همراه يك پاكت يا كيسه نايلون براي استفراغ و تعدادي دستمال خشك يا مرطوب براي پاك كردن دهان در كيف، ماشين، ميز كار يا هر جاي ديگر داشته باشيد.