کودک شما چگونه تغيير مي کند؟
اندازه كودك شما از سر تا پا در حدود 8.9 سانتي متر و تقريبا به اندازه يك ليمو است و حدود 60 گرم وزن دارد. بدن او سريعتر از سر او رشد مي كند و سر او اكنون بر روي يك گردن خوش تركيب تر قرار گرفته است! در آخر اين هفته، دستهاي او درازتر شده اند و اندازه آنها با كل بدن او متناسب است. با اين حال پاهاي او بايد كمي بزرگتر شوند تا با بقيه اندامهاي او متناسب شوند. همچنين به تدريج پوششي از موهاي كرك مانند و بسيار نرم (كه لانوگو يا كرك جنيني ناميده شده و نازك، بي رنگ و فاقد مغز هستند) تمام بدن او را خواهد پوشاند. كبد او توليد صفرا را در اين هفته آغاز مي كند، كه اين امر نشان مي دهد كه كبد فعاليت مناسبي دارد؛ طحال نيز همكاري خود را در توليد گلبولهاي قرمز خون آغاز مي كند. او ادرار نيز توليد مي كند و آن را به داخل مايع آمنيوتيك مي ريزد؛ اين كار، يك فرآيند طبيعي است كه تا زمان تولد او ادامه خواهد داشت. شما هنوز هم قادر نخواهيد بود حركتهاي كودك خود را احساس كنيد، اما دستها و پاهاي او كه اكنون حدود 1.25 سانتي متر طول دارند فعالتر و انعطاف پذيرتر شده اند. از آنجايي كه مغز او ارسال پالسهاي عصبي را آغاز كرده است، گاهي اوقات ماهيچه هاي صورت او تغييراتي را نشان مي دهند كه به صورت نگاه با چشمهاي نيمه باز، اخم كردن و شكلك درآوردن ديده مي شود. اكنون كودك شما مي تواند چنگ بيندازد و همچنين مي تواند انگشت شست خود را بمكد!

شما چگونه تغيير مي کنيد؟
با كاهش و از بين رفتن تدريجي عوارض اوليه حاملگي مانند تهوع، خستگي و درد سينه، شما انرژي بيشتري به دست آورده و از تغييرات بدن خود احساس خوشايندتري خواهيد داشت. هر چند ناحيه بالايي رحم تنها كمي بالاتر از استخوان لگني قرار دارد، اما همين ميزان رشد كودك نيز كافي است تا شكم شما را اندكي جلو بياورد. جلو آمدن شكم يك مرحله مهيج در حاملگي است و مي تواند براي شما و همسرتان، يك نشانه آشكار از وجود كودكي كه در انتظارش هستيد، باشد. كمي از وقت خود را براي فكر كردن، خيالبافي و لذت بردن از اين وضعيت اختصاص دهيد. اندكي نگراني در اين زمان، طبيعي است؛ اما همچنين مي توانيد از خوشحالي فرياد بكشيد، زيرا با شروع سه ماهه دوم، خطر سقط جنين به شدت كاهش يافته است. اكنون بر مراقبت از خود و كودكتان تمركز كنيد و ايمان داشته باشيد كه براي آنچه بعدا رخ خواهد داد، كاملا آماده ايد.


فعاليت هاي اين هفته
براي آخرين ديدارهاي دوستانه با دوستان خوبتان، آماده شويد: مادر شدن ممكن است عميقا روابط شما با ديگران را تغيير دهد؛ براي بسياري از خانمهايي كه به تازگي بچه دار شده اند، رفت و آمد با دوستان در كمترين اولويت قرار دارد. هر كاري مي توانيد انجام دهيد تا روابط شما مستحكم تر شود و از مصاحبت يكديگر لذت ببريد. يك آخرهفته آرام و شاد با دوستتان مي تواند يك گزينه ايده آل باشد؛ در صورتي كه اين كار ممكن نيست، يك روز كامل را به خريد كردن، خوردن، حرف زدن و غيبت كردن، لوس بازي يا هر كار ديگري كه دوست داريد در جمع دوستان يا خانواده انجام دهيد، اختصاص بدهيد.