کودک شما چگونه تغيير مي کند؟
اكنون اندازه كودك شما در حدود 2.5 سانتي متر (حدود اندازه يك دانه انگور) است و وزن او در حدود چند گرم است، اما از آنجا كه ساختار فيزيكي بدن او شكل گرفته است، آمادگي آن را دارد كه به سرعت وزن اضافه كند. او هر روز به يك انسان كامل شبيه تر مي شود. دنبالچه جنيني او كاملا از بين رفته است و اجزاء بدن او (شامل اندامها، ماهيچه ها و اعصاب) آرام آرام شروع به كار خواهند كرد.
پلكهاي او در حالت بسته قرار دارند و تا قبل از هفته بيست و هفتم باز نخواهند شد. او هم اكنون نرمه گوش دارد و در آخر اين هفته، بخشهاي داخلي گوش او كامل خواهند شد. لب بالايي او نيز كاملا شكل گرفته است و دهان، بيني و سوراخهاي بيني او نيز مشخص تر شده اند. نوك انگشتان او كمي بزرگتر شده اند. تمام مفاصل اصلي (شانه ها، آرنجها، مچ ها، زانوها و قوزك پاها) در حال فعاليت مي باشند، كه به كودك شما امكان مي دهند تا اعضايش را حركت دهد. قلب او اكنون به چهار حفره تقسيم شده است و دريچه ها در حال رشد مي باشند. اندامهاي تناسلي بيروني او تشكيل شده اند، اما چند هفته ديگر مي توان تشخيص داد كه كودك شما پسر است يا دختر.

شما چگونه تغيير مي کنيد؟
ممكن است شما هنوز هم حامله به نظر نرسيد (البته اگر قبلا حامله شده باشيد، شكم شما زودتر جلو خواهد آمد) اما ممكن است از لحاظ روحي و عاطفي، شديدا متلاطم باشيد. تغييرات سريع خلق و خو در اين مرحله بسيار متداول است؛ اينكه به طور متناوب از احساس اينكه به زودي مادر مي شويد، سرخوش يا نگران شويد طبيعي است. اين احساسات ممكن است در طي دوران حاملگي و همچنين بعد از به دنيا آمدن نوزاد شما، ادامه داشته باشند. سعي كنيد كمي بي خيال باشيد. تقريبا همه زوجهايي كه در آستانه تولد كودك خود قرار دارند، نگران اين مطلب هستند كه اين كودك ممكن است چه تغييراتي در زندگي آنها به وجود آورد، اما اكثر آنها بعدا مي گويند كه مادر و پدر شدن بهترين چيزي بوده است كه تا به حال تجربه كرده اند.
شما ممكن است بيش از حد احساس نفخ يا باد معده كنيد. اين امر بدان علت است كه مقادير زياد هورمون پروژسترون كه بدن شما در اوائل دوران حاملگي توليد مي كند، ماهيچه ها و عضلات بدن شما (از جمله مجاري معده و روده) را شل مي كند. اين شل شدن عضلات، فرآيند هضم غذا را كند كرده و ممكن است موچب افزايش باد معده، تفخ، آروغ زدن، باد شكم و كلا افزايش احساسات ناخوشايند در ناحيه شكم، خصوصا پس از مصرف مقدار زيادي خوراكي، بشود.
اگر شما بيشتر از 35 سال سن داريد يا در خانواده شما سابقه بيماريهاي ژنتيك مانند فيبروز كيستيك كه يك بيماري نادر مادرزادي است وجود دارد، ممكن است بخواهيد از مشاوره ژنتيك و يا آزمايش موسوم به CVS يا نمونه برداري از پرزهاي جفتي كه بين هفته دهم و دوازدهم انجام مي شود و برخي عيوب و ناهنجاريها را مشخص مي كند، استفاده كنيد.


فعاليت هاي اين هفته
يك برنامه روزانه را براي ارتباط با كودك خود آغاز كنيد. مي توانيد هر روز دوبار، و هر بار به مدت 5 تا 10 دقيقه، در يك گوشه بنشينيد و به كودك خود فكر كنيد. براي بسياري از خانمهاي باردار، قبل از خواب و بعد از بيدار شدن زمان مناسبي براي اين كار است. در اين اوقات آرام باشيد و دستهاي خود را بر روي شكم خود قرار دهيد، بر تنفس خود تمركز كنيد و سپس به كودك خود فكر كنيد؛ به اميدها و روياهايتان، به اهدافتان به عنوان يك مادر، و…. اين كار مي تواند يك راه بسيار عالي براي آغاز پيوند بين شما و كودكتان باشد و به شما در جهت تبديل شدن به يك مادر در آينده كمك مي كند، همچنين از نظر رواني بازگشت به زندگي طبيعي پس از وضع حمل را تسهيل خواهد كرد.