آزمایش ویتامین D3 چیست و چه کاربردی دارد؟

بهترین مرکز بلفاروپلاستی

آزمایش ویتامین D3، برای بررسی میزان ویتامین D3 موجود در بدن انجام می‌شود که در صورت مشاهده کمبود ویتامین D3  اقدامات لازم انجام پذیرد.  این آزمایش در موارد بسیاری توسط پزشکان درخواست می‌شود و برای انجام آن باید به آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی مراجعه کرد. در این مقاله، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

ویتامین D3 چیست؟

به‌طورکلی ویتامین D دارای 7 نوع از یک تا هفت بوده که نوع D2 و D3 آن برای بدن انسان بیشتر مورد نیاز است. نور خورشید مهم‌ترین منبع تأمین این ویتامین بوده که پس از تابش به پوست و جذب، بخشی از آن به ویتامین D تبدیل شده و به کلیه و کبد منتقل می‌شود تا به ویتامین فعال مورد نیاز بدن تبدیل گردد.

ویتامین D3 یا Cholecalciferol، به عنوان منبع با کیفیت ویتامین D برای سلامت بدن اهمیت بسیاری دارد. این نوع ویتامین برخلاف نوع D2 که بیشتر در گیاهان وجود دارد، بیشتر در جانوران دیده شده و این امر برای گیاه‌خواران ایجاد مشکل می‌نماید. ویتامین D3 از دی‌هیدروکلسترول موجود در پوست و در معرض تابش اشعه فرابنفش خورشید به‌وجود می‌آید. این ویتامین به عنوان یک نوع هورمون در جریان خون، به جذب کلسیم و فسفات و داشتن استخوان‌های محکم و دندان‌های سالم کمک می‌کند.

 

منابع ویتامین D3

نور خورشید، در دسترس‌ترین منبع ویتامین D بوده و طی فرآیندی ماده‌ای به نام دی‌هیدروکلسترول را به ویتامین D تبدیل می‌نماید. افرادی با پوست روشن نسبت به افراد با پوست تیره در مدت زمان کمتری ویتامین D مورد نیاز خود را در معرض تابش آفتاب تأمین می‌کنند. به‌طور تقریبی، با قرارگیری در مکانی با هوای آفتابی، تمام ویتامین D3 مورد نیاز یک فرد تأمین می‌گردد.

به طور کلی ویتامین D3 در منابع حیوانی وجود دارد. از جمله منابع غنی این نوع ویتامین می‌توان به تخم‌مرغ، شیر و جگر گوسفند اشاره نمود. همچنین ماهی‌هایی مانند ساردین، سالمون و شاه‌ماهی از اصلی‌ترین منابع تأمین کننده ویتامین D3 می‌باشند. غذاها و میوه‌هایی که در مقابل آفتاب خشک می‌شوند نیز تا حدی به تأمین ویتامین D3 در بدن کمک می‌کنند.

 

آزمایش ویتامین D3

 

کمبود ویتامین D3 در بدن انسان

وجود ویتامین D3 به میزان کافی در بدن، سلامت سیستم عصبی و ایمنی بدن را تضمین می‌کند. همچنین طبق مطالعات انجام شده، نه به صورت قطعی اما احتمالاً بین کمبود ویتامین D و بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد. همچنین این ویتامین به میزان زیادی خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع یک، سرطان سینه، بیماری MS، فیبرومیالژی که نوعی روماتیسم است را کاهش داده و با تقویت استخوان‌ها مانع از شکستگی آن‌ها می‌شود.

نوزادان شیرخوار، افراد مسن، افرادی که کمتر در معرض تابش خورشید و یا در مناطقی با زمستان‌های طولانی قرار دارند، افرادی با پوست تیره، افراد مبتلا به بیماری التهاب روده و افراد چاق نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین D هستند. در ایران نیز طبق آمار رسمی، 80 درصد جمعیت دچار کمبود ویتامین D بوده که بیشترین سهم آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

علائمی مانند فشار خون، بی‌حوصلگی، افسردگی، اضافه وزن بی علت، اختلالات هورمونی و تیروئیدی، پوست مات و تنگی نفس، درد استخوان و ضعف در ماهیچه‌ها، مشکل در دستگاه گوارش و عرق کردن سر نیز از جمله نشانه‌های کمبود ویتامین D می‌باشد. در صورت مشاهده و تداوم چنین علائمی و یا بیماری خاصی که مزمن شده، انجام آزمایش ویتامین D پیشنهاد می‌گردد.

 

آزمایش ویتامین D3

آزمایش ویتامین D3 شامل آزمایش‌های متعددی مانند 25-OH Cholecalciferol، آزمایش 25-OH vitamin D، آزمایش Calcidiol و آزمایش 25-hydroxycholecalciferol بوده که نوع آخری به منظور تشخیص پوکی استخوان انجام می‌شود. در انجام آزمایش سنجش میزان ویتامین D3 پیشنهاد می‌گردد حتما نوع 25-OH vitamin D نیز انجام شود.

آزمایش سنجش میزان ویتامین D3 با گرفتن خون از رگ دست انجام می‌شود. در نوزادان، خون مورد نیاز جهت آزمایش از سر انگشت آن‌ها گرفته می‌شود. این آزمایش به جز امکان عفونت جزئی در محل وارد شدن سوزن تزریق، خون‌ریزی سبک و سرگیجه، خطر عمده‌ای ندارد.

 

آزمایش ویتامین D3

 

انجام مطمئن این آزمایش حائز اهمیت بوده چرا که کمبود ویتامین D3 و یا داشتن بیش از حد نیاز آن بسیار مشکل‌ساز می‌باشد. انجام آزمایش ویتامین D3 برای تمامی افراد مناسب بوده زیرا در برخی مواقع، کمبود این ویتامین در بدن هیچ علائمی ندارد. همچنین کمبود ویتامین D در بدن، عدم جذب کلسیم مورد نیاز بدن را به دنبال دارد.

این آزمایش در آزمایشگاه‌های متعددی به ویژه در آزمایشگاه‌های پاتولوژی شهر مشهد انجام می‌شود. آزمایشگاه سروش با امکانات و تجهیزات به‌روز و استاندارد، آزمایشگاهی مطمئن برای انجام آزمایش‌های متنوع از جمله آزمایش ویتامین D3 می‌باشد. این آزمایشگاه در طبقه اول ساختمان اطبا در خیابان ابن‌سینای شهر مشهد، بین ابن‌سینای 1 و 3 واقع شده‌است. همچنین می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره‌های 05138112215 و 05138112216 تماس حاصل نمایید.

بهترین مرکز بلفاروپلاستی

این پست چه قدر مفید بوده است؟

روی ستاره ها جهت رای دهی کلیک کنید!

متوسط رای: / 5. میزان رای:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *