آزمایشگاه پاتولوژی

آزمایشگاه پاتولوژی چیست؟

بهترین مرکز بلفاروپلاستی

تحویل یک نمونه به آزمایشگاه پاتولوژی ، مجموعه­‌ای پیچیده از وقایع را آغاز می‌­کند که منجر به تشخیص و یا تفسیر پاتولوژیک می­‌شود. ممکن است که بسیاری از افراد نسبت به مراجعه به آزمایشگاه پاتولوژی و دادن نمونه بی میل باشند، اما باید بدانید که این آزمایش­ها بخش مهمی از فرآیند تشخیص و درمان بیماری را تشکیل می‌دهند.

اگر شما بیمار هستید، بسیاری از تصمیم‌­ها در رابطه با درمان شما به نتایج آزمایش­‌های خون و پاتولوژی شما برمی­‌گردد. یک پاتولوژیست نتایج آزمایشات مختلف را تفسیر می­‌کند و به دنبال اختلالاتی است که می­تواند اشاره‌ای به بیماری­‌هایی از جمله سرطان و یا سایر بیماری­‌ها مربوط باشد. از آنجا که این فرآیند مستقیما با سلامت شما و یا عزیزانتان در ارتباط است، باید مد نظر داشته باشید که انتخاب یک آزمایشگاه خوب و همچنین تجربه و مهارت و دانش دکتر پاتولوژیست در درمان بیماری یا جلوگیری از آن بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله ابتدا دلایل انجام آزمایش پاتولوژی توضیح داده می­شود و در ادامه آزمایش‌­های متداولی که در هر آزمایشگاه پاتولوژی مشهد انجام می­‌شود، معرفی می­‌گردد.

 

آزمایشگاه پاتولوژی

 

دلایل انجام آزمایش پاتولوژی

علاوه بر آن که با انجام آزمایشات در آزمایشگاه پاتولوژی می­‌توان بیماری­‌ها را تشخیص داد، انجام این آزمایشات برای موارد زیر نیز بسیار مهم است:

  • درمان بیماری
  • نظارت بر پیشرفت بیماری
  • جلوگیری از بیماری (به عنوان مثال، پاپ اسمیر یا ماموگرام ممکن است خطر برخی از سرطان­های رایج زنان را از طریق تشخیص زود هنگام کاهش دهد)
  • تعیین خطر ابتلا به بیماری (به عنوان مثال، مشاهده سطح کلسترول یا خطر ابتلا به بیماری‌­های ارثی مانند سرطان پستان خانوادگی)

اگر پزشک یا متخصص شما، شما را برای آزمایش خون و پاتولوژی به آزمایشگاه پاتولوژی می­‌فرستد، به این دلیل است که نگرانی در مورد سلامتی شما وجود دارد یا در سنی هستید که احتمال دارد خطراتی برای سلامتی شما وجود داشته باشد. یک آزمایش، راهی موثر برای کشف این موضوع است که آیا مشکلی در سلامت شما وجود دارد یا خیر.

 

آزمایشگاه پاتولوژی

 

شما ممکن است به دلایل زیر برای انجام آزمایش به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده شوید:

 

غربالگری بیماری:

غربالگری می­تواند بیماری را در همان مراحل اولیه خود، گاهی حتی قبل از آگاهی از ابتلا به آن متوقف کند.

پیدا کردن ریسک بالقوه سلامتی:

بسیاری از خطرات برای سلامتی شما مانند دیابت، بیماری قلبی یا التهاب مفصل روماتیسمی با آزمایشات مختلف قابل شناسایی هستند. پزشک شما به منظور ارزیابی ریسک سلامتی شما، به بررسی تاریخچه سلامتی شما (مانند سن، وزن، سبک زندگی و سابقه خانوادگی بیماری) و نتایج آزمایش می‌­پردازد.

تشخیص بیماری:

اگر بیمار هستید، ممکن است پزشک معالج به نتایج آزمایش پاتولوژی شما نیاز داشته باشد تا علت بیماری را مشخص کند و یک طرح درمان و تشخیص دقیق تهیه نماید.

پیش‌بینی یک بیماری:

اگر بیماری دارید، آزمایش خون و پاتولوژی می­‌تواند به پزشک شما در پیش‌بینی سرانجام بیماری براساس شرایط فردی و سیر بیماری کمک کند. اگر مبتلا به سرطان هستید، تعیین اینکه سرطان به چه مرحله‌ای رسیده است با استفاده از آزمایش پاتولوژی امکان پذیر است.

کنترل کردن بیماری یا داروسازی:

پزشک شما دستور می‌­دهد آزمایش­‌هایی انجام دهید تا بداند که آیا بیماری شما بهتر یا بدتر شده یا پایدار مانده است. به عنوان مثال ممکن است پزشک بخواهد سطح داروها در خون شما و تأثیر برخی از داروها بر روی اندام­های شما را ارزیابی کند.

 

آزمایشگاه پاتولوژی

 

برخی از آزمایش­‌های متداول قابل انجام در هر آزمایشگاه پاتولوژی مشهد:

 

آزمون­های کارکردی کبد:

اگر پزشک شما نیاز به یک نگاه دقیق به کبد شما دارد، ممکن است از شما بخواهد تا آزمایش‌­های کارکردی کبد را انجام دهید، تا آنزیم‌ها، پروتئین‌ها و موادی که توسط کبد تولید و یا دفع می شوند، اندازه گیری شود. اگر آزمایش­‌های شما آسیب کبدی را نشان دهد، ممکن است به این معنی باشد که شما یکی از بیماری‌ها یا عفونت هایی که بر کبد تأثیر می گذارد را دارید. این آزمایش­ها می­تواند برای تشخیص زودرس و درمان ضروری باشند.

بررسی آهن خون:

بررسی میزان آهن شما به دکتر شما می­‌گوید که آیا آهن کافی در بدنتان دارید یا خیر. وجود آهن کافی برای عملکرد طبیعی گلبول‌­های قرمز ضروری است. اگر سطح آهن شما پایین باشد، ممکن است کم خونی داشته باشید (علائم آن شامل خستگی و کمبود انرژی است) که احتمال دارد به بیماری‌­های اساسی اشاره داشته باشد.

داشتن بیش از حد آهن (هموکروماتوز یا سرریز و زیادی آهن در خون) می‌تواند خطر ابتلا به شرایط جدی مانند بیماری کبد، نارسایی قلبی، آرتروز یا دیابت را افزایش دهد.

اندازه گیری کمی هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH):

آزمایش TSH  اختلالات تیروئید مانند کم کاری تیروئید (هورمون تیروئید ناکافی)، پرکاری تیروئید (هورمون بیش از حد تیروئید) ، برخی از سرطان­‌ها و مشکلات خود ایمنی را بررسی می‌­کند.

TSH به تیروئید می­‌گوید تا هورمون‌های تیروئیدی را که برای کنترل بسیاری از عملکردهای بدن از جمله تنفس، ضربان قلب، وزن بدن، دما و سطح انرژی لازم است را بسازد، لذا بررسی دقیق میزان آن مهم است.

آزمایش ادرار:

آزمایش ادرار مجموعه‌ای از آزمایش‌­ها بر روی نمونه ادرار است که به دنبال کشف طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله بیماری کبد یا کلیه، دیابت و غیره است. عفونت ادراری نیز ممکن است با این آزمایش یا آنچه که به عنوان کشت ادرار شناخته می‌شود، تشخیص داده شود.

تست‌های انعقادی:

تست‌های انعقادی، شرایط انعقادی خون را بررسی می‌کنند و همچنین به بررسی اثربخشی داروهای ضد انعقاد می‌پردازند.

بهترین مرکز بلفاروپلاستی

این پست چه قدر مفید بوده است؟

روی ستاره ها جهت رای دهی کلیک کنید!

متوسط رای: / 5. میزان رای:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *